Nova knjiga msgr. N. Buxa, konzultora Ureda za liturgijska slavlja Svetog Oca, nosi provokativan naslov Kako ići na misu, a ne izgubiti vjeru. Predstavili su je prefekt Kongregacije za bogoštovlje, A. kard. Cañizares Llovera i prefekt Vrhovnog sudišta Apostolske signature, R. kard. Burke. Uvod je napisao V. Messori. Knjiga se bavi problemima koji su nastali u liturgiji zadnjih desetljeća. Misa se prema auktorovim riječima često ne slavi kao izraz dvotisućljetnog obreda Katoličke crkve, nego prema sklonostima i kreativnosti pojedinih celebranata koji tako stvaraju vlastite obrede. Liturgijske zloporabe, koje se nikada ne mogu opravdati, za posljedicu imaju gubitak vjere. Monsinjor je povodom izlaska knjige dao intervju iz kojega Rorate caeli izdvaja odgovore na dva aktualna pitanja. Drugi odgovor tiče se nadolazećeg naputka o primjeni motuproprija Summorum Pontificum.
"- Na kojoj je točki 'reforma reforme' koju želi Benedikt XVI.?
Tim izrazom, koji je Ratzinger koristio dok je još bio kardinal prefekt Kongregacije za nauk vjere, mislio je da se reforma nastala nakon Koncila treba nastaviti i da je na neki način treba ispraviti ondje, rabeći njegove riječi, gdje se slika previše restaurirala, to jest, gdje se u pokušaju čišćenja preuzelo rizik da se ukloni previše slojeva boje. Tu je restauraciju započeo vlastitim stilom. Papa celebrira liturgiju na nježan, a ne na bučan način. Također želi da molitve, pjesme i sve ostalo ne bude u egzibicionističkim tonovima. Treba uočiti dva čina u njegovim liturgijama koja su bjelodana: između njega i zajednice je križ, što naznačuje da liturgijski obred nije upravljen svećeniku, nego Kristu; i primanje pričesti klečeći, što ukazuje da se ne radi o gozbi, u svjetovnom smislu riječi, nego o pričesti Tijelom Isusa Krista, kojemu se najprije klanja, kako kaže sv. Augustin, a tek zatim ga se blaguje.
- S koliko se zaprjeka susreće motuproprij 'Summorum Pontificum' o pretkoncilskoj misi?
Vjerujem da zaprjeke postaju sve slabije, nego kad je motuproprij 2007. objavljen. Možemo putem interneta vidjeti da postoji diskretan pokret mladih ljudi koji traže i, koliko je moguće, idu na tradicionalnu misu, zvanu i latinskom ili misom svih vremena, a to je, vjerujem, važan znak na koji treba obratiti pozornost.
Jasno je da pastiri Crkve, najprije biskupi, a onda župnici, premda često govore da trebamo biti sposobni shvatiti znakove vremena, izraz koji se nakon II. vatikanskog često rabi, često ne shvaćaju da te znakove ne određuju oni, nego se oni događaju i njima upravljaju većinom mladi ljudi. Mislim da je to najzanimljiviji simptom, jer ako [samo] stariji, odrasli, dolaze na tradicionalni misu, moglo bi se posumnjati na nostalgiju. Činjenica da je većinom mladi ljudi traže i sudjeluju na toj misi, potpuno je neočekivana i stoga zaslužuje da je uvide, razumiju i da je poprate osobito biskupi.
Mislim da Papa to priznaje i zato namjerava učiniti daljnji doprinos instrukcijom o primjeni motuproprija kako bi pomogao svakomu da shvati, kako uz novi oblik rimskog obreda, postoji drevni ili izvanredni oblik."
Tim izrazom, koji je Ratzinger koristio dok je još bio kardinal prefekt Kongregacije za nauk vjere, mislio je da se reforma nastala nakon Koncila treba nastaviti i da je na neki način treba ispraviti ondje, rabeći njegove riječi, gdje se slika previše restaurirala, to jest, gdje se u pokušaju čišćenja preuzelo rizik da se ukloni previše slojeva boje. Tu je restauraciju započeo vlastitim stilom. Papa celebrira liturgiju na nježan, a ne na bučan način. Također želi da molitve, pjesme i sve ostalo ne bude u egzibicionističkim tonovima. Treba uočiti dva čina u njegovim liturgijama koja su bjelodana: između njega i zajednice je križ, što naznačuje da liturgijski obred nije upravljen svećeniku, nego Kristu; i primanje pričesti klečeći, što ukazuje da se ne radi o gozbi, u svjetovnom smislu riječi, nego o pričesti Tijelom Isusa Krista, kojemu se najprije klanja, kako kaže sv. Augustin, a tek zatim ga se blaguje.
- S koliko se zaprjeka susreće motuproprij 'Summorum Pontificum' o pretkoncilskoj misi?
Vjerujem da zaprjeke postaju sve slabije, nego kad je motuproprij 2007. objavljen. Možemo putem interneta vidjeti da postoji diskretan pokret mladih ljudi koji traže i, koliko je moguće, idu na tradicionalnu misu, zvanu i latinskom ili misom svih vremena, a to je, vjerujem, važan znak na koji treba obratiti pozornost.
Jasno je da pastiri Crkve, najprije biskupi, a onda župnici, premda često govore da trebamo biti sposobni shvatiti znakove vremena, izraz koji se nakon II. vatikanskog često rabi, često ne shvaćaju da te znakove ne određuju oni, nego se oni događaju i njima upravljaju većinom mladi ljudi. Mislim da je to najzanimljiviji simptom, jer ako [samo] stariji, odrasli, dolaze na tradicionalni misu, moglo bi se posumnjati na nostalgiju. Činjenica da je većinom mladi ljudi traže i sudjeluju na toj misi, potpuno je neočekivana i stoga zaslužuje da je uvide, razumiju i da je poprate osobito biskupi.
Mislim da Papa to priznaje i zato namjerava učiniti daljnji doprinos instrukcijom o primjeni motuproprija kako bi pomogao svakomu da shvati, kako uz novi oblik rimskog obreda, postoji drevni ili izvanredni oblik."
Izvor: RORATE CÆLI
Slika: Papa Ratzinger Blog
Cim sam vidio vijest o knjizi, odmah sam si mislio kako bi bilo dobro da ju netko prevede na hrvatski, ako nista, a ono zbog naslova :-)
OdgovoriIzbrišiMožda i to dočekamo, ali sada, bar u Zagrebu, imamo rješenje. Naslov je pravi pogodak
OdgovoriIzbrišiKnjigu sam već negdje vidio, ali da..naslov pogađa direkt u srce. Vrlo je oštar.
OdgovoriIzbrišiPričao sam sa jednim pavlinom i kaže da je kod sebe u crkvi naglasio da se može pričešćivati na koljenima i kaže sad svi hoće.
Samo treba naglasiti neke dopuštene i neukinute stvari i sve će biti dobro. A zanimljivo je da mladi žele tradiciju. Žele strogost[zato i redovi koji se drže svojih pravila i kontinuiteta u liturgiji(bilo to forma extraordinaria vel ordinaria - uvijek je ad orientem i pobožno po svim liturgijskim propisima) imaju sve više zvanja, za razliku od onih mlakih kojima su zvanja u padu]. Žele konkretnost. Žele opipljivo, a snagu Božanske Žrtve u TLM gotovo da možeš opipati...