četvrtak, veljače 04, 2016

Usvajanje koncilskih bogatstava

Ni hrvatske medije, kako smo se mogli osvjedočiti, nije zaobišla kampanja lansirana protiv franjevaka Bezgrješne. Navodno strašne vijesti o uvjetima u kojima se nalaze poput zavjeta potpisanih krvlju ili bičevanju, prenijeli su razni svjetski mediji. U studenom prošle godine na talijanskoj se televiziji u programu uživo javio i sam utemeljitelj redovničke zajednice i zavapio Papi da ga primi (1, 2). Izrazio je spremnost da dođe odmah kako bi sve razjasnio, iznio pravo stanje stvari. Ali, nije on "Diego" pa zato ništa ni od susreta, a čini se čak ni od uobičajenog telefonskog poziva. Na objede su reagirali roditelji i rođaci sestara franjevki pa i same redovnice koje su navodno bile zatočene. Tako roditelji redovnice koja je u ovaj red ušla 2008. izvješćuju  da su u nevjerici i ožalošćeni klevetama koje su bile objavile novine te žele posvjedočiti da nikada kad su telefonirali kćeri ili je posjećivali, a znali su ostati s njom više dana, nisu osjetili nikakvu atmosferu represije. Naprotiv, moglo se uočiti i osjetiti ozračje mira, sloge i radosti. Čak i kad su u obitelji imali slučaj teške bolesti, kći im je s ostalim redovnicama bila na raspolaganju oko dva mjeseca. Njihova najmlađa kći koja sada ima trinaest godina od šeste je godine često bila gošća kod franjevaka Bezgrješne i uvijek se vraćala radosna i mirna. Sve glavarice koje su do sada upoznali uvijek su im bile na izgradnju svojom dubokom poniznošću, uzornim milosrđem, pažljivim dočekom i finim majčinstvom. Od oca utemeljitelja se mogu sjetiti samo riječi i gesta milosrđa i dubokoga poštovanja. Posjetili su više samostana franjevaca Bezgrješne i stavili su im se na raspolaganje u njihovim potrebama, no uvijek su primili više nego što su dobili. S fratrima kao i sa sestrama mogli su iskusiti evanđelje u vidu savršene radosti. Njihov je dojam da se medijska fama stvara kako bi se oblatili brojni plodovi ljubavi i vjere koji rastu tamo gdje djeluju franjevci i franjevke Bezgrješne. Uzdaju se Gospodina da će jednoga dana istina s pravdom imati zadnju riječ (usp. 3, 4, 5).


Prefekt kongregacije za redovnike dao je intervju za novinsku agenciju Talijanske biskupske konferencije u kojoj se dotaknuo i slučaja franjevaca i franjevaka Bezgrješne. 

"[...]

O stanju katoličkog redovništva Braz de Aviz je u intervjuu izjavio:

'U Europi i u bogatim zemljama počelo se širiti uvjerenje da su povijesne karizme [redova] došle do kraja. Na sveučilištima, posebno u Rimu, parola je glasila: 'učiti umijeće umiranja'. Doista, zatvaraju se mnogi samostani, traje kriza zvanja, starenje redovnika je stvarno.'

Tijekom Godine posvećenog života (došašće 2014.-Svijećnica 2016.) 'promijenilo se shvaćanje da smo na kraju jedne povijesti. Sada postoji nada i to je najljepši plod te godine. Ne smijemo se žaliti na postignute dosege ili gubiti smjer pred ogromnim teškoćama'.

Zajednica franjevaca Bezgrješne bila je izuzetak. Mlada kongregacija koja je kanonski ustanovljena tek 1990. Taj franjevački pokret obnove htio se vratiti na strogost izvornoga pravila kao odgovor na crkvenu krizu nakon II. vatikanskog koncila. Zavjet uboštva nije bio floskula, nego življena karizma. Red je bio vezan na Tradiciju i na tradicionalni obred. Nasuprot raširenoj krizi zvanja, bili su bogati zvanjima- i muška i ženska grana- pa su mogli oživjeti napuštene samostane i preuzeti skrb o marijanskim hodočasničkim mjestima. 

Od 2008. se u njihovoj zajednici misa služila u predajnom obliku, a u dušobrižništvu u oba oblika rimskog obreda. Tako su ih biskupi mogli uzeti i u župno dušobrižništvo. Tom promjenom od novoredne kongregacije na takvu koja rabi drevni obred, franjevci Bezgrješne su u Katoličkoj Crkvi predstavljali obećavajuću novinu.

- Razvaline povjerenika Volpija

[...] Ono za što se pod dobrohotnošću Benedikta XVI. činilo da postaje model za mlade redovnike starih redova koji se nalaze u dijelom teškoj krizi zvanja, pod papom Franjom je samo nekoliko mjeseci nakon njegova stupanja u službu postalo nepodnošljivim.

Iza prvog povjerenika kapucina Volpija (kolovoz 2013.-lipanj 2015.), u međuvremenu preminulog, ostale su razvaline: ukinuti samostani, povlačenje iz čitavih biskupija, napuštanje hodočasničkih crkvava, zatvaranje vlastitog sjemeništa, stegovne mjere, suspenzije, zastrašivanja i prijetnje, uključujući i širenje laži o utemeljitelju ove redovničke zajednice i o njenom vodstvu (za što je povjerenik trebao isplatiti 20 000 €. Sud je također odlučio u korist o. Manellija i s tim redom povezanih svjetovnih organizacija). 

[...]

Kardinal je 19. svibnja 2014. naredio vizitaciju ženske grane. Kao što je pokojni povjerenik franjevaca Bezgrješne i generalni tajnik talijanske konferencije redovničkih poglavara bio protivnik tradicionalnog obreda, tako je i apostolska vizitatorica s. Barbiero potjecala iz okružja koje je dijametralno suprotno onom franjevaka Bezgrješne. Uobičajeno je kod imenovanja vizitatora ili komesara da se zadužuju osobe koje imaju određenu senzibilnost za red koji će vizitirati, jer radi se o povjerenju i poboljšanju mogućih nedostataka, a ne o konfrontaciji. No, i kod Volpija i kod Barbierice, zastupnice 'feminističke teologije', ne može biti govora o senzibilnosti. 

Kad je nakon jedne godine vizitatorica podnijela svoj izvještaj, nije mogla naći ništa što bi se moglo kritizirati. Katholisches.info tada je pisao:

'Dobra vijest nakon jednogodišnje vizitacije: nema ništa protiv franjevaka Bezgrješne. Loša vijest: ipak će biti stavljene pod komesarsku upravu.'

- 'Nedovoljno usvojena koncilska blaga'

Braz de Aviz je 12. listopada 2015. i imenovao komesarku i za franjevke Bezgrješne. Tako je nakon muške grane, počeo preodgoj i ženske grane njihove zajednice. Kardinal je višekratno govorio o 'normalizaciji'. Nasuprot prvom dekretu o stavljanju pod povjereničku upravu iz srpnja 2013., u novom dekretu je naznačen razlog za tako radikalan zahvat Kongregacije za redovnike. Stavlja ih se pod komesarijat jer 'nisu dovoljno asimilirale bogatstva Koncila'.

Time je s dvije godine zakašnjenja kardinal potvrdio ono što se pretpostavljalo već 2013., ali je službeno bilo prijeporno (od Volpija su se čule optužbe da je taj red 'kriptolefebvristički, u svakom slučaju tradicionalistički', tajnik Carballo je- također neslužbeno- govorio o 'nedostatku vjernosti Koncilu'). Intervencija je usmjerena protiv Tradicije i tradicionalne mise koje se žive u tom redu. Očito, model koji neki u Crkvi osjećaju 'opasnim' treba biti uništen. Dok liberalne novoredne redovničke zajednice idu prema dugotrajnom umiranju, jedan strogi red povezan s Tradicijom i tradicionalnom misom doživljava procvat zvanja. To je za neke u Crkvi bilo poput udarca šakom i zato nepodnošljivo. Od drugoga dekreta o uvođenju komesarijata jasno je da Kongregacija za redovnike djeluje iz neraspoloženja prema Tradiciji, onoj 'ideologijskoj motivaciji' koju je baš papa Franjo više puta predbacio tradicionalnim katolicima.

- Medijska kampanja kao popratna glazba

Imenovanje povjerenice za dosad u nekoj mjeri pošteđene franjevke Bezgrješne izazvalo je novo uzbuđenje u vjerničkom puku i u sjećanje dozvalo zahvate protiv muške grane. Informirani katolici ne mogu razumjeti zagriženost kod progona jednog reda koji je ispunio sve što bi Kongregaciji za redovnike zapravo moralo izazvati zadovoljstvo. Upravo je zato poput glazbe u pozadini početkom studenog kao naručena počela medijska kampanja protiv franjevaka Bezgrješne s insceniranim pričama o ženskoj i muškoj grani, kakve su poznate iz usporedivih kampanja '80.-ih godina protiv Opusa Dei, '90.-ih godina protiv Anđeoskog djela, protiv Auerbaških školskih sestara i ostalih katoličkih zajednica.

Poželjno pitanje SIR-a za kardinala glasilo je:

'A slučaj franjevaka Bezgrješne? Mnoge su ljude iritirale vijesti o krvlju sklopljenim savezima, znakovima utisnutim vatrom...'

Kardinal: 'Uporno radimo jer su promašaji u upravljanju ozbiljni, Zastrašujuće zavjete krvlju ukinuo je papa Franjo. S. Manelli je udaljen. Ekonomska su pitanja u rukama talijanskog pravosuđa. Naobrazba je povjerena papinskim sveučilištima i priznatim središtima. Postoje tri povjerenika koji tu ustanovu vode na put normalizacije, što će se dogoditi ako bude promjene, ali ne slažu se svi s tim. Imamo pouzdanja da se nešto mijenja. Ono što je sigurno je da S. Manelli ne može ostati.'

- Kriva pitanja

U nastavku je kardinal govorio o rješenju krize zvanja i redovničke krize i glede misijske zadaće zatražio je upravo ono što su franjevci Bezgrješne činili. Čini se da mu to protuslovlje nije upalo u oči. 'Nadišli bismo mnoge krize u našim redovima da smo se dali u misije. Učinili smo to, ali ne dovoljno'- kaže prefekt. Prisiljava franjevce Bezgrješne na 'normalizaciju', podvrgavanje jednom određenom pogledu na II. vatikanski koncil i novom misnom redu, a da se ne pita ne treba li možda uzroke te redovničke krize tražiti upravo u toj 'normalizaciji'. Krizom zvanja su pogođeni i stari i novi redovi, ali ne oni koji nadilaze 'normalu' te strogo i ozbiljno idu putem Bogu posvećenog monaškoga i zajedničarskoga života. [...]"

Izvor: Katholisches.info
Slika: ORBIS CATHOLICVS

1 komentar:

  1. Sve više podsjeća na onu "Rim je izgubio vjeru..." Ali Crkva će preživjeti i papu Franju.

    OdgovoriIzbriši